fbpx

Een nieuwe blog van NLP trainer Kevin

Gewoon een zaterdagavond. Rond half tien. In Aachen. Mijn vriend en ik zaten bij Ghorban, een heerlijke wijnbar en delicatessenzaak, te genieten van een wijntje en het passerende publiek. Nog steeds een van m’n grootste hobby’s. 

Op tafel stond een plankje met allerlei oliën en azijnen. Olijfolie extra vierge. Wanneer mooie, rijpe olijven zijn aangekomen in de perserij worden ze eerst gemalen en gekneed waar de specifieke smaak ontstaat. Vervolgens ontstaan de eerste sappen tijdens het persen, helaas is dit sap nog hartstikke bitter en is alles behalve lekker. Om tot het heerlijk ruikende vloeibare goud te komen wat we zo graag willen hebben, wordt het sap gecentrifugeerd, hierdoor scheidt het water zich van de olie en blijf je over met prachtige extra vierge olijfolie.

Even daarvoor wandelenden we door het winkelcentrum waar we even stopten voor een maaltijd. We aten bij fritesatelier. Heerlijke frietjes. Gebakken in olijfolie. Ook daar zaten we even te kijken naar het winkelende publiek. Een dakloze man bedelde bij iedereen die langsliep om geld. En vertoonde gek gedrag. Vreemd gedrag. Niet zoals normale mensen. Het beste blijft over. Extra vierge olijfolie.

Ik vind het altijd intrigerend om te zien hoe mensen keuzes maken tijdens het winkelen. Vond bijvoorbeeld een mooie jas. Ik paste hem aan en keek in de spiegel. Wat miste ik aan de jas? Wat zat erop wat er af moest? Waar mocht meer van? Waar moest minder van? Wat vind jij? Ik heb de jas niet gekocht.

Mensen maken keuzes op basis van hun ervaringen. Hun herinneringen en eerdere beslissingen spelen mee. Maar ook hun gevoel op dat moment, de plek, de energie, het moment, de manieren waarom mensen denken en natuurlijk hun waarden en overtuigingen. 

Ik kocht de jas niet omdat ik een herinnering had aan een andere jas. Ik het te warm had en trek. Ik wist dat er mooiere jassen waren en het tegen sluitingstijd was. Er was niets mis met de jas, het was een mooie jas.

De dakloze man droeg ook een jas en hij deed iets opvallends. Hij trok al de aandacht naar zich toe door een fles cola uit de vuilnisbak te pakken, in het midden van de straat te gaan zitten en er sinas bij te gooien. En te schreeuwen. Hard te schreeuwen. Hij was even uit het zicht en kwam met een sigaret en een verse jus d’orange terug. Mission accomplished. Lef of noodzaak?

Als jij besluit het beste van jou over te laten en al het onbruikbare achter je te laten, ben jij bezig met verbeteren. Zelfs omdat je niet eens ziek bent. Dat is leven. Dat is persoonlijk leiderschap.Het beste blijft over. Extra vierge olijfolie.

Er kwam een groep dames aan de tafel naast ons. Ze hadden een vrijgezellenfeest en vroegen de mensen naast ons om euro’s in ruil voor een snoepje. Ze waren leuk en gezellig. Een goeie manier om rapport te maken dacht ik nog. Na een tijdje gingen de tafelgenoten overstag en gaven de meiden 2 euro. Precies op dat moment kwam een dakloze vrouw ook aan hun tafeltje. Ze zag er mager uit en vroeg om kleingeld voor de nachtopvang. Ze kreeg niets. Verkeerde moment? Verkeerde plek? Verkeerde herinneringen? Verkeerde overtuigingen? Verkeerde beslissing?Het beste blijft over. Extra vierge olijfolie.

What’s Next? 

Kevin

X