Gepubliceerd op
28 september 2022
Onderdeel van

Gesprekstechnieken verbeteren

28 september 2022

In mijn eerdere artikelen over het NLP communicatiemodel, kalibreren en rapport schreef ik al over communicatie. Hier neem ik je mee in de wereld van de gesprekstechnieken. Ik geloof dat ik daar, als professioneel verhoorder en verhoor coach bij de Nationale Politie en nu als docent gedrag en communicatie aan de Politieacademie, wel het een en ander over te vertellen heb. Laten we zoals vaker het geval is, eens beginnen bij het begin.

Wat is communicatie?

Communicatie is beïnvloeding. Het is het proces van zenden, ontvangen, interpreteren, begrijpen, ervaren, formuleren, en weer zenden. Ongelofelijk complex, precair en ingewikkeld.

Jij kent vast wel het onderzoek wat professor Merhabian uitvoerde. Inmiddels is duidelijk dat de resultaten uit dit onderzoek niet zo rigide kunnen worden uitgelegd, maar ze geven wel een indicatie. Merhabian onderzocht wat nu precies de mate van invloed op de communicatie is tussen het gesproken woord, hoe we iets zeggen en onze lichaamstaal. Ongeveer 7% gaat over de inhoud en het gesproken woord, 38% over de toon die we gebruiken en 55% over onze lichaamstaal. Hieruit kunnen we concluderen dat de toon en onze lichaamstaal een heel groot effect hebben op het succes van onze communicatie.

Een van de meest effectieve technieken om tot een goede communicatie te komen is het kunnen maken van rapport. Rapport is een staat van onderbewuste ontvankelijkheid waarbij mensen verbaal en non-verbaal betrokken bij elkaar zijn waardoor er vertrouwen ontstaat, zodat zij elkaar positief waarderen en suggesties gemakkelijk onbewust worden opgevolgd.

Vaak ontstaat een mate van rapport automatisch maar soms niet. Het kunnen maken van rapport is de basis van effectieve en efficiënte communicatie. Communicatie is de basis voor zo’n beetje alles wat jij in jouw leven zal doen. Rapport maken gaat het best in drie stappen: afstemmen op de ander, het volgen van de ander en uiteindelijk het leiden van de ander.

Waarom zijn gesprekstechnieken zo belangrijk?

Wij hebben het liever over strategieën. Bijvoorbeeld een slecht nieuws gesprek of NLP outcome model. We communiceren al eeuwen. En in die eeuwen hebben we inmiddels best een aardig idee van welke vorm van communicatie effectief is en welke minder. Natuurlijk gaat deze vlieger niet altijd op. Uiteindelijk bepaald de ontvanger van communicatie wat de betekenis is.

Veel manieren van communiceren zijn al eens uitgeprobeerd en hadden een zeker effect. Wanneer je zelf gaat uitvogelen wat effectief is en wat niet ben je wel even bezig. Daarom zijn er verschillende strategieën die je zou kunnen volgen die uitgeprobeerd zijn door anderen en waarvan we een goed idee hebben welk effect deze hebben. Dit noemen we leren en jij kunt alles leren wat iemand anders kan.

Moet ik dan een trucje doen?

Eerst wel. Want het zijn methoden die je nu nog niet gebruikt. Steeds wanneer j iets nieuws leert zul je je even zo voelen. Uiteindelijk wordt het iets van jou en voelt het niet meer als een trucje. Het voelt dat congruent.

Congruentie gaat over zeggen wat je doet en ervaart en doen en ervaren wat je zegt. Kortom: ‘jezelf zijn’. Incongruentie is het omgekeerde: ‘het klopt niet’. De verbale communicatie (taal) komt dan niet overeen met iemands non-verbale communicatie (lichaamstaal). Met kalibreren leren we de incongruentie tussen verbaal en non-verbaal te herkennen. Zo heb je mensen die “nee” denken en toch “ja” zeggen. Door zintuiglijk scherpzinnig waarnemen, ook wel kalibreren genoemd, kun je dit herkennen.

Denk bijvoorbeeld aan die keer dat je oprecht blij was met je verjaardagscadeau. Je reageerde congruent. En weet je nog die keer dat je teleurgesteld was over het cadeau dat je kreeg, maar toch zei dat je er heel blij mee was? Toen was je incongruent.

Hoe breng je structuur aan in een gesprek?

Een van de meest effectieve strategieen om effectief jouw communicatie te verbeteren heet chunking. En ik ga je vandaar leren dit te gebruiken.

Chunks zijn brokken. Chunken is het bepalen welke brok informatie wanneer wordt verteld. Je kent ze vast wel, mensen die maar niet lijken te stoppen met praten. Als deze mensen niet bezig zijn met jou in trance te brengen om je (on-)bewust anders te laten denken, kan het alleen nog maar zijn dat je mentaal emigreert. Heel erg onverstandig bij het geven van instructies in oorlogstijd.

Het tegenovergestelde is ook waar. Mensen die op hoofdlijnen communiceren en alleen het absolute broodnodige vertellen. Niet handig bij de opleiding tot chirurg.

En dan zijn er nog mensen die verhalen niet afmaken of ze gaan weer naar het volgende verhaal. Ook niet super effectief als voorleesmoeder.

  • Upchunken is het van details naar abstract bewegen.
  • Downchunken is van abstract naar details bewegen.
  • Lateraal chunken is ‘zijwaarts’ bewegen op hetzelfde abstractieniveau.

Een goede communicator begrijpt het chunken als geen ander en kan dit ook ‘uitlokken’.

Wil je van de ander meer informatie? Probeer dan eens te vragen of iemand daar een voorbeeld van kan geven, hoe het precies zit, wat dat dan betekent, of hij dat kan uitleggen. Je lokt dan downchunken uit.

Wil je juist minder informatie? Vraag dan waar het een onderdeel van is, of vraag naar de bedoeling, het doel of de intentie… Je lokt dan juist upchunken uit.

Wil je een ander onderwerp? Eigenlijk is dat dus hetzelfde als, en wat nog meer? Hiermee lok je de ander uit om lateraal te chunken.

Gesprekstechnieken verbeteren

Waar moet ik beginnen als ik mijn communicatie wil verbeteren?

Goede vraag. Het antwoord is misschien niet zo leuk om te lezen. Je zult moeten beginnen bij de communicatie met jezelf. Wat? Ja, ik heb wel in de gaten dat jij de hele dag met jezelf communiceert. Als een voice over in je hoofd. Dat is ook communicatie. En die communicatie beïnvloedt jouw gedachten, gevoel en gedrag. Stap 1 is daarom leren om daar invloed op uit te oefenen. Ik leer het je graag. En dit doen we in onze NLP opleidingen.

Samengevat kunnen we zeggen dat NLP je helpt om te ontdekken waar je naartoe wil, wat je tot nu toe tegenhoudt en hoe je die hindernissen doorbreekt, welke hulpbronnen je nodig hebt en hoe je die kunt activeren zodat je nu een verandering kunt doormaken die je mee kunt nemen in de toekomst.

Wil je meer informatie, persoonlijk kennismaken met ons of ben je nog niet volledig overtuigd van het nut van NLP? Plan dan een gratis en vrijblijvend online informatiemoment in via deze website. We geven we je graag antwoord op al je vragen over onze opleidingen en over ons.

49 reviews over CapitalHEROES

Bekijk reviews

Zowel op werkgebied als privé heeft deze opleiding mij versterkt

De NLP Practitioner opleiding geeft een stevige basis voor iedereen die gesprekken voert met anderen, sterker wil worden in communicatie, doel(en) wil bereiken en patronen wil ontdekken bij zichzelf en een manier vinden om hiermee om te gaan.
Kevin & Cindy zijn zeer bekwame, professionele trainers die de opleiding goed, duidelijk en met een flinke dosis humor neerzetten. Zowel op werkgebied als privé heeft deze opleiding mij versterkt. Niet alleen sta ik steviger in mijn schoenen, maar bereik ik ook beter en sneller in gesprekken wat ik wil bereiken.
Kevin & Cindy ENORM BEDANKT voor deze geweldige, leerzame, mooie en fijne ervaring waar ik de rest van mijn leven profijt van zal hebben. Ik heb nu al zin in de Master! 🙂

Dionne den Hartog - Lees alle ervaringen