Walt Disney Strategie

15 november 2022

“If you can dream it, you can do it.”Walt Disney

Walter (Walt) Elias Disney (Chicago, 5 december 1901 – Los Angeles, 15 december 1966) was een Amerikaanse filmproducent, filmregisseur, scenarioschrijver, stemacteur, animator, zakenman, entertainer, internationaal icoon en een filantroop.

Wat Disney in gang heeft gezet was tot dan toe niet eerder gelukt. Walt haalde dat wat alleen maar in de fantasie bestond op en transformeerde dit tot iets wat iedereen kon zien. Onbedoeld en onbewust een vaardigheid die wij kunnen gebruiken. Van iets, iets bestaands maken, van een idee naar resultaat en van een doel naar het bereiken daarvan.

Robert Dilts, NLP’er van het eerste uur, onderzocht de strategie die Disney gebruikte om tot resultaat te komen. Commentaar van een van de medewerkers van The Walt Disney Company:

‘…there were actually three different Walts: the dreamer, the realist and the spoiler. You never knew which one was coming into your meeting.’

Als we inzoomen op wat Walt Disney nu precies deed, moeten we weten wat The Walt Disney Company zelf over deze strategy zegt:

‘The story man must see clearly in his own mind how every piece of business in a story will be put. He should feel every expression, every reaction. He should get far enough away from his story to take a second look at it…to see whether there is any dead phase…to see which personalities are going to be interesting and appealing to the audience. He should also try to see that the things that his characters are doing are of an interesting nature. ‘

De drie verschillende posities van het Disney model

De dromer: visie, hele film
The story man must see clearly in his own mind how every piece of business in a story will be put.

De realist: acties en gevoel
He should feel every expression, every reaction

De criticus: van een afstand, beschouwend
He should get far enough away from his story to take a second look at it…to see whether there is any dead phase…to see which personalities are going to be interesting and appealing to the audience. He should also try to see that the things that his characters are doing are of an interesting nature. ‘

Brainstormen als Walt Disney

Ben je een kei in plannen en organiseren, maar ontbreekt het je aan dat ene briljante idee om vorm te geven? Heb je geweldige ideeën en komt het er niet van om ze te realiseren? Of wordt het realiseren ervan onderuit gehaald doordat een kritisch stemmetje in jou zegt: “dat kun je toch niet”, “dat is voor jou niet weggelegd” of “ja maar, dat kan niet want ……”.

Met de Disney strategie boek je wel succes. Walt Disney bezat de gave om een idee om te zetten in werkelijkheid. Hij maakte tijdens dat proces een heldere scheiding tussen de ‘rollen’ van de Dromer, de Realist en de Criticus. Hij koos bewust wanneer hij welke rol wilde gebruiken, zodat de kwaliteiten van alle rollen elkaar versterken in plaats van tegenwerken. Zo haal je zoveel mogelijk relevante informatie op en dat zorgt ervoor dat je kans van slagen aanzienlijk wordt vergroot.

walt disney methode

Vooraf

Maak drie ‘plekken’ met de woorden Dromer, Realist en Criticus. Stap één voor één op de plekken en haal de informatie op die bij de rol hoort.

DEEL 1: De dromer

Waar droom ik van? Wat wil ik bereiken?

Ga op de plaats van de dromer zitten/staan en laat je geest vrij ronddwalen. De dromer de Disney strategie hoeft niet realistisch te zijn, juist niet! De dromer is vrij van beperkende regels, ervaringen, overtuigingen en denkt out of the box. Creativiteit, fantasie en passie krijgen alle ruimte en dat maakt dat alles mogelijk is. Het genereert heel veel positieve energie en je weet dat je goed zit als de sprankel in je ogen zichtbaar wordt.

Dromen zijn gewoonlijk visueel (oogbeweging rechtsboven). Dit is een ‘brainstorm’ in het groot. Wat zou je doen als mislukking uitgesloten was?

De dromer kan worden samengevat in de volgende zin: Stel je voor dat….

Vragen die je kunt stellen in deze fase van de Disney strategie zijn:

  1. Welke droom wil jij graag realiseren?
  2. Wat zou je willen doen als falen geen optie was?
  3. Waar droom je van om ooit nog te bereiken?
  4. Visualiseer de situatie alsof je doel helemaal is bereikt. Hoe ziet dit eruit? Ga net zolang door totdat het beeld helemaal aan je wensen voldoet, wat zie je om je heen, wat voel je en wat zijn je gedachten op dat moment?
  5. Waarom wil je dit doen?
  6. Wat is de toegevoegde waarde en wat zijn de voordelen?
  7. Hoe weet je dat deze voordelen zijn bereikt?
  8. Waar brengt dit doel jou naar toe, wat is de bijdrage van het halen van dit doel aan jouw leven?

DEEL 2: De realist

Hoe ga ik het doen?

Ga op de positie van de realist staan en denk na over het plan waarover je hebt gedroomd. Je stelt jezelf de vraag: als deze droom te verwezenlijken is, stel dat dit haalbaar is, wat ga ik dan doen? De realist is goed in het plannen en organiseren. Zet de feiten op een rijtje. Maakt stappenplannen en onderzoekt welke mensen en middelen nodig zijn om de droom uit te voeren.
Je kijkt nog niet naar mogelijke risico’s en beperkingen, je gaat er nog steeds vanuit dat het mogelijk is om de droom te verwezenlijken.

De realist kan worden samengevat in de volgende zin: Hoe krijg ik dit voor elkaar…..

Vragen die je zelf kunt stellen in deze fase van de Disney methode zijn:

  1. Wanneer heb je het doel gerealiseerd?
  2. Wie heb je nodig, wie moeten hierbij betrokken worden, wie zullen erbij betrokken zijn?
  3. Wat heb je nodig om dit doel te bereiken?
  4. En wat ga je doen om dit te krijgen?
  5. Hoe ga je het doel/het idee implementeren. Wat is de eerste stap, wat is de tweede stap en wat is derde stap?
  6. Hoe zorg je voor een constante evaluatie en feedback zodat we weten of we op de goede weg zijn of niet?
  7. Hoe weet je dat het doel is gehaald?

DEEL 3: De criticus

Wat kan er mis gaan?

De criticus kijkt vooral naar dat wat er mis kan gaan. Wat ontbreekt er? Wat zijn mogelijke problemen, risico’s en obstakels? Wat kan je tegenhouden? De criticus is opbouwend en herinnert je aan wat er mogelijk nog ontbreekt, risico’s en hindernissen die er zijn, wat eerder niet heeft gewerkt en je nu dus echt anders wilt aanpakken. Als het plan samenwerking met anderen inhoudt, hoe ziet die samenwerking er dan uit? Levert het voldoende op? Is het boeiend genoeg? Verdien je er genoeg mee? Breng orde aan in je gedachten. Welke veranderingen moeten er plaatsvinden om het voorstelbaar te maken?

Met als uitgangspunt de NLP vooronderstelling: ‘Mislukking bestaat niet, alleen feedback‘.

De criticus kan worden samengevat in de volgende zin: wat ontbreekt eraan, wat heb ik eraan?

Vragen die je zelf kunt stellen in deze fase zijn:

  1. Op wie heeft het behalen van het doel het meeste effect en zijn er mensen die dit idee kunnen maken of breken?
  2. Wat zijn de behoeften van deze mensen?
  3. Waarom zou iemand dit plan of idee kunnen verwerpen?
  4. Wat zijn de voordelen van de manier waarop het nu gaat?
  5. Hoe kun je de voordelen van de huidige situatie behouden wanneer je het nieuwe idee implementeert?
  6. Zijn er omstandigheden te bedenken waardoor je het nieuwe idee niet wilt implementeren?
  7. Wat heb je nog nodig of mist er nog iets aan het idee?

Doorloop afwisselend de drie rollen. Het kan zijn dat je na een rondje genoeg informatie hebt om tot een afgewogen beslissing te komen. En het kan ook zijn dat je meerdere keren het rondje van de Disney methode doorloopt totdat je tevreden bent over de informatie die je hebt opgehaald. Zo werken je kwaliteiten samen als een succesvol team.

Wil je meer weten over de Walt Disney methode? In onze NLP Practitioner opleiding leren we jou hoe je kunt brainstormen als Walt Disney.

20+ reviews over CapitalHEROES

Reviews op Trustpilot

Verrijking training NLP Practitioner

In juli de NLP Practitioner afgerond bij CapitalHEROES. Zorgvuldig uitgezocht en achteraf was/is het een perfecte keuze geweest. Het is een trainingsinstituut waar de trainers zich perfect aanvullen. Ze gaan op een gedreven en zeker professionele manier te werk maar ook met de nodige humor. Het was een mooie reis met mezelf die ik zeker voortzet in de Master en Coach – de opleiding is absoluut aan te raden – eigenlijk gewoon een “must” voor iedereen. Groetjes Arien

Arien Peeters - Lees alle ervaringen